Tegenwoordig tel je als onderneming niet meer mee als je niet goed gebruik maakt van social media of op z’n minst een snel reagerend webcare team hebt klaar zitten. Toch zijn er branches waarin deze vorm van klantenbinding nog altijd het ondergeschoven kindje is. Neem nou de verzekeringswereld. Verzekeraars zijn tegenwoordig wel allemaal goed vertegenwoordigd op het internet, maar in veel gevallen is de onderneming nog volop bezig met een inhaalslag op het gebied van digitalisering. Online je declaraties indienen én in kunnen zien is niet zo vanzelfsprekend als je misschien zal denken! Laat staan dat social media op de juiste manier wordt ingezet om op veranderingen in te spelen én klanten te behouden.
3 trends in de verzekeringsbranche
Gelukkig zijn er verzekeraars die zich steeds meer bewust zijn van wat een goede social media strategie voor hen kan betekenen. Dit blijkt uit een onderzoek van ITDS Business Consultants. In 2014 hield dit adviesbureau voor de vierde keer de Social Media Insurance Monitor . Dit is een breed en onafhankelijk onderzoek naar het inzetten van social media in de verzekeraarsbranche. Afgelopen jaar werden 81 verzekeraars – niet alleen uit Nederland, maar ook uit andere landen in Europa – meegenomen in het onderzoek. Dit leverde de 3 volgende conclusies op:
- Klanten maken steeds meer gebruik van mobiel internet – dus op de smartphone of tablet.
- Er wordt voor het afsluiten van een verzekering niet alleen naar ‘klassieke’ verzekeraars gekeken, maar ook naar andere aanbieders zoals banken en online aanbieders.
- Nieuwe partijen op de verzekeringsmarkt maken , in tegenstelling tot hun oudere concurrenten, veel beter gebruik van nieuwe technologieën om in te spelen op de behoefte van de klant. Door het gebruik van deze nieuwe technologieën winnen ze snel aan marktaandeel.
En de winnaars zijn…
Voor verzekeraars die onder de loep worden gehouden in de Social Media Insurance Monitor valt er natuurlijk ook wat te winnen. Voor de drie beste verzekeraars zijn er namelijk een Gouden, Zilveren of Bronzen Award te winnen in verschillende categorieën.
Aegon heeft in 2014 de Gouden Award in de wacht gesleept voor de actieve inzet van social media. Uit het onderzoek bleek namelijk dat Aegon strategisch gebruik maakt van social business en klanten dagelijks voorziet van klantgerichte en effectieve informatie via het web.
In de categorie uitvaartverzekeringen was het verzekeraar DELA die de Gouden Award in ontvangst mocht nemen. Deze coöperatie zet social media in om bestaande en nieuwe klanten te informeren op een interessante en aansprekende wijze.
Als zorgverzekeraar won Menzis de Gouden Award. Dit onder andere dankzij het goede webcare team dat iedere dag bereikbaar is via Twitter of Facebook.
Online vrienden maken; het werkt!
De winnaars hebben met elkaar gemeen, dat zij alle drie goed gebruik maken van social media. Zo publiceren ze regelmatig nieuwe content via kanalen als Facebook en Twitter, maar ook zijn zij op deze manier goed bereikbaar voor klanten. Dat het inzetten van social media loont, blijkt dus maar weer. Niet alleen voor een goede klantenbinding, maar ook om een prestigieuze award in de vitrinekast te mogen bijzetten. En dat levert dan natuurlijk weer een leuk bericht op Facebook of een mooie foto op Instagram op, natuurlijk.