Al enkele jaren is de tendens dat consumenten steeds meer producten kopen en advies inwinnen over deze producten via het internet. Dit geldt voor kleding en elektronica, maar recentelijk is ook te zien dat consumenten informatie over financiële producten, waaronder hun hypotheek, steeds meer via het internet inwinnen. Dit komt onder andere door het aankomende provisieverbod, dat vanaf 1 januari 2013 gaat verbieden dat tussenpersonen die complexe financiële producten verkopen – waaronder ook hypotheken vallen – provisie mogen ontvangen van de bank of verzekeraar wiens producten zij verkopen. Deze regel voert de overheid in , omdat de kans groot is dat de hypotheekadviseur niet geheel in het belang van de consument handelt wanneer de adviseur een provisie krijgt, maar in het belang van de hypotheek aanbieder. Voor meer informatie kunt u kijken op de volgende webpagina’s van de site van de Rijksoverheid: Informatie over provisies in het algemeen en informatie over het provisieverbod.
Door het provisieverbod zal hypotheekadvies waarschijnlijk duurder worden, omdat de adviseur zijn inkomsten niet meer deels kan verkrijgen door middel van provisie en dus een hogere beloning zal vragen aan de consument. Daarom zullen meer mensen gebruik gaan maken van online hypotheekadvies. Het op internet advies inwinnen heeft voordelen: het is gratis of relatief goedkoop en u kunt zelf makkelijk de informatie van meerdere bronnen met elkaar vergelijken. Het nadeel is echter dat online vaak gebruikt wordt gemaakt van standaard vragenlijsten, die vaak niet alles meenemen, terwijl een hypotheekadviseur van vlees en bloed specifiek naar uw situatie zal kijken. Hierdoor hebben zowel online advies als advies bij een reguliere hypotheekadviseur beiden hun waarde en kunnen ze ook goed naast elkaar worden gebruikt. Overweeg dus goed of online advies voldoende zal zijn in uw situatie, of dat advies van een hypotheekadviseur toch nog nuttig zou kunnen zijn.