Wie dacht dat de nog te verschijnen virtual realitybril Oculus Rift alleen was bedoeld voor het spelen van spelletjes heeft het mis. Hoewel de VR-bril oorspronkelijk wel werd aangekondigd als een product voor gamers, wordt er inmiddels ook door bedrijven uit andere industrieën hard gewerkt aan nieuwe baanbrekende content en software voor de bril.
Gaming
De Oculus Rift kreeg op 1 augustus 2012 wereldwijde bekendheid toen een Kickstarter-campagne voor het produceren van prototypes van de bril binnen 4 uur het doel van 250.000 dollar bereikte. Uiteindelijk werd er met de campagne bijna 2,5 miljoen dollar ingezameld en de interesse van veel mensen was gewekt. Veel bedrijven en ontwikkelaars waren erg positief over de mogelijkheden van de nieuwe bril en in maart van dit jaar besloot Facebook het veelbelovende bedrijf achter de Rift voor 2 miljard dollar over te nemen.
Brede interesse
Hoewel Palmer Luckey, de bedenker van de Oculus Rift, zich in eerste instantie richtte op gamers, werd al snel duidelijk dat ook bedrijven in de entertainmentindustrie en het zakenleven interessante nieuwe toepassingen voor de bril zagen. Zo zijn er verschillende filmmaatschappijen die interesse hebben om films voor de Rift te maken en ook over het idee van virtueel winkelen en virtuele winkels wordt al volop nagedacht.
Innovatie
Wat duidelijk is, is dat er de komende jaren veel nieuwe en innovatieve toepassingen zullen verschijnen die gebruik maken van de VR-bril. En wat dan leuk is om te weten, is dat een van de meest innovatieve oplossingen die we tot dus verre hebben gezien Nederlands is. De Nederlandse Greenhouse Group presenteerde eind vorig jaar tijdens een TedX-event namelijk een prototype voor het visualiseren van grote gegevensverzamelingen (big data). En wat daar bij monde van Marion Koopman eens temeer duidelijk werd, is dat de Oculus Rift meer is dan alleen een speeltje.